Elektroenerģijas cenas ir strauji kāpušas, taču joprojām uzlādēt elektromobili ir lētāk nekā uzpildīt degvielu pie sūkņa – videi draudzīgu kampaņu grupa Transport & Environment veica aprēķinus.
Lai gan elektromobiļu iegāde joprojām ir dārgāka nekā benzīna automobiļu iegāde, akumulatoru un elektriskie transportlīdzekļi jau sen ir bijuši ekonomiskāki, lai tos varētu iegādāties un ekspluatēt.
Tas ir lielākoties tāpēc, ka uzlāde parasti izmaksā daudz lētāk nekā degvielas uzpildīšana. Elektrotransportlīdzekļa (EV) iegāde atmaksājas jau pēc pāris gadiem. Tas ir neapstrīdams fakts – vai vismaz vēl nesen tas tā bija.
Eiropā notiekošā enerģētikas krīze, ko izraisīja Krievijas iebrukums Ukrainā un draudi pārtraukt gāzes piegādi, ne tikai rada bailes no aukstas ziemas, bet arī izraisa elektrības cenu kāpumu. Sevišķi gāzes īpatsvars elektroenerģijas ražošanā ir liels. Savukārt, naftas piegādes tika mazāk ietekmētas, un daudzas Eiropas valstis ievērojami subsidē benzīnu un dīzeļdegvielu.
Septembrī vidējai ES mājsaimniecībai par katru elektrības kilovatstundu bija jāmaksā par 72% vairāk nekā pirms gada. Uzpildes stacijās degvielas cenas, ko veicināja dāsnās valdību subsīdijas, ir palielinājušās mazāk: dīzeļdegviela – par 36%, bet benzīns – tikai par 15%.
Nepieredzēti straujais elektroenerģijas cenu kāpums ir licis apšaubīt uzskatu, ka uzlāde ir lētāka nekā degvielas uzpildīšana, tāpēc ir parādījušās prognozes, ka pāreja uz e-mobilitāti pēkšņi apstāsies. Vai patiešām situācija ir tik dramatiska, ja ņem vērā visus faktus?
Īsā atbilde ir “nē!”. Pat nepieredzētu tirgus izkropļojumu apstākļos uzlāde vidēji joprojām ir ievērojami lētāka nekā degvielas uzpildīšana. Plašāka atbilde, tomēr, nav tik vienkārša.
Degvielas subsīdiju nozīme
Viens no zemo dīzeļdegvielas un benzīna cenu iemesliem ir degvielas nodokļu subsīdijas. Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā un sākotnējā benzīna un dīzeļdegvielas cenu kāpuma daudzas valstis sāka mākslīgi samazināt cenas galapatērētājiem, izmantojot masveida subsīdijas. ES valstis šogad būs iztērējušas vairāk nekā 27 miljardus eiro, lai samazinātu cenu par litru dažos gadījumos par vairāk nekā 30 centiem. Dažās valstīs tas ir samazinājis cenas līdz pirmskrīzes līmenim vai pat zem tā.
Elektroenerģijas uzlāde var būt dārgāka par benzīna vai dīzeļdegvielas uzlādi, izmantojot ātrās uzlādes ierīces vietās, kas atrodas pie noslogotas automaģistrāles. Savukārt lēna maiņstrāvas uzlāde, jo īpaši ar mēneša vai gada abonementu, maksās tikai nelielu daļu no cenas, ko jūs maksājat par automašīnas degvielas uzpildi arī šodien. Tomēr, ir vērts paturēt prātā, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem 90% elektromobiļu tiek uzlādēti mājās, darbā vai citās privātās uzlādes vietās. Un šis uzlādes režīms parasti ir lētākais no visiem.
Benzīna uzpilde joprojām ir par 80% dārgāka nekā elektromobiļa uzlāde
T&E veiktā analīze par elektroenerģijas cenām mājsaimniecībām ES galvaspilsētās (šobrīd aktuālās cenas valstīs vēl nav pieejamas) un iknedēļas benzīna un dīzeļdegvielas cenām liecina, ka 2022. gada septembrī 100 km brauciens ar vidusmēra elektromobili izmaksāja aptuveni 6,50 eiro – ja auto uzlādē mājās. Tāda paša attāluma nobraukšana ar benzīna automašīnu bija vidēji par 80% dārgāka, bet ar dīzeļdegvielu – par 50% dārgāka. Saskaņā ar T&E aprēķiniem elektromobiļa uzlāde mājās vai birojā joprojām ir daudz lētāka nekā degvielas uzpildīšana pie degvielas sūkņa.
Ne visās valstīs tas tā ir
Itālijā un Vācijā, kur elektrības cenas ir vienas no augstākajām Eiropā, jo šīs valstis ir ļoti atkarīgas no gāzes, pašlaik atšķirības ir pavisam nelielas – vismaz dīzeļdegvielai salīdzinājumā ar elektrību. Tajā pat laikā Spānijā autovadītāji var ietaupīt līdz pat 117%, uzlādējot, nevis uzpildot degvielu. Polijā – līdz pat 170%, pieslēdzoties pie elektrotīkla, nevis uzpildot degvielu.
Lai gan mūsu analīze ir balstīta uz vidējo elektroenerģijas cenu katrā no pilsētām, ir svarīgi atcerēties, ka elektriskie automobiļi lielākoties tiek uzlādēti nakts stundās ārpus maksimālā patēriņa. Līdz ar to daudziem patērētājiem, kuriem ir atšķirīgs dienas/nakts elektroenerģijas tarifs, tas ir lētāk.
Atjaunojamā enerģija ilgtermiņā ir lētāka
Pašreizējais cenu kāpums ir saistīts ar Eiropas pārmērīgo atkarību no fosilā kurināmā kopumā un jo īpaši no Krievijas gāzes. Vislabākā izeja no šīs situācijas būtu atjaunojamo energoresursu izmantošanas masveida pieaugums. Tas ne tikai samazinātu elektroenerģijas cenas vidējā termiņā un ilgtermiņā, bet arī būtu vienīgais reālais veids, kā Eiropa var nodrošināt energoapgādi arvien neprognozējamākā ģeopolitiskajā vidē.
Fabians Sperka ir videi draudzīgu kampaņu grupas “Transports un vide” (T&E) politikas vadītājs
Rakstā paustie viedokļi ir autora domas, un tās nekādā veidā neatspoguļo Euronews redakcijas viedokli